Про звернення депутатів Славутської міської

ради до Президента України, Верховної Ради

України, Кабінету Міністрів України щодо

врегулювання кризи в сфері житлово-комунальних

послуг, зумовленої неконтрольованим зростанням

тарифів на електроенергію

 

Заслухавши міського голову Василя СИДОРА щодо поглиблення кризи в сфері житлово-комунальних послуг, зумовленої несвоєчасною компенсацією з державного бюджету різниці в тарифах та нерегульованим зростанням цін (тарифів) на електроенергію, з метою захисту прав і законних інтересів населення - споживачів житлово-комунальних послуг та убезпечення комунальних підприємств-надавачів таких послуг від банкрутства, керуючись ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Славутська міська рада ВИРІШИЛА:

1. Схвалити звернення депутатів Славутської міської ради до Президента України до Президента України, Верховної ради України, Кабінету Міністрів України щодо врегулювання кризи в сфері житлово-комунальних послуг, зумовленої неконтрольованим зростанням тарифів на електроенергію (текст звернення додається).
2. Секретарю міської ради Світлані ФЕДОРЧУК направити це рішення зі зверненням до інституцій, передбачених в п. 1 цього рішення.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань гуманітарної сфери, регламенту, депутатської діяльності, законності, правопорядку, антикорупційної діяльності (Микола КЛИМКОВЕЦЬКИЙ).


 

Міський голова                                   Василь СИДОР


Додаток до рішення

Славутської міської ради

від 04.08.2023 №54-28/2023

Звернення

депутатів Славутської міської ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо врегулювання кризи в сфері житлово-комунальних послуг, зумовленої неконтрольованим зростанням тарифів на електроенергію
 

Сильне місцеве самоврядування завжди було і залишається надійним партнером державної влади, що неодноразово доводилось на практиці. Натомість і органи місцевого самоврядування, як представники територіальних громад, розраховують на прозорість, послідовність та справедливість дій органів державної влади при врегулюванні важливих суспільних правовідносин, зокрема в сфері формування тарифної політики.

Зокрема, органи місцевого самоврядування забезпечили повне виконання Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр. від 30 вересня 2021 р. в частині не підняття тарифів на житлово-комунальні послуги. Натомість, Кабінетом Міністрів України не забезпечено в повному обсязі дотримання взятих на себе зобов’язань в частині надання з державного бюджету компенсації з різниці в тарифах на зазначені комунальні послуги.

В свою чергу, перекладання наслідків політичних рішень уряду на місцеві бюджети не лише загрожує зриву 2023/2024 опалювального сезону, а й підриває фінансові основи місцевого самоврядування, нівелюючи надбання проведених в державі реформ.

Крім того, з однієї сторони, Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», встановлено мораторій на підвищення цін (тарифі) в сфері теплопостачання, в той час як тариф на електроенергію непобутовим споживачам, серед яких об’єкти критичної інфраструктури, надавачі комунальних послуг, невпинно зростає. Так, попри суворі реалії і виклики воєнного часу, лише за перше півріччя 2023 року ціни на електроенергію піднімались тричі, що є продовженням тенденції з 2022 року, приміром: тариф на передачу електроенергії для непобутових споживачів для ПРАТ «НЕК Укренерго» за пів року збільшився на 40,35%; тариф на розподіл електроенергії для непобутових споживачів зокрема для АТ «Хмельницькобленерго» за пів року збільшився на 62,3% для 1 класу напруги і на 39,43% для 2 класу напруги (показники, зазначено згідно з даними сайту https://minfin.com.ua/ за посиланням https://index.minfin.com.ua/ua/tariff/electric/prom/).

І це при тому, що за наявності заборгованості за спожиту електроенергію, її постачальник може безперешкодно розірвати договір постачання електроенергії із підприємством, що належить до об’єктів критичної інфраструктури, стягнути таку заборгованість в судовому порядку. В той же час, надавач комунальних послуг обмежений в реалізації таких дій щодо своїх споживачів-боржників, а різниця в тарифах з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення з державного бюджету не компенсується.

При цьому, вищі державні посадовці гаряче засуджують перегляд тарифів на такі комунальні послуги як централізоване водопостачання і водовідведення, забуваючи, що електроенергія є одною з найбільших його складових.

Вказане призводить до зменшення оборотних коштів підприємств, зниження рівня їх платоспроможності, а відповідно — зумовлює збільшення кредиторської заборгованості перед постачальниками енергоносіїв та за обов'язковими платежами.

Перебування підприємств – надавачів комунальних послуг в настільки нерівних умовах в питаннях підходу до формування тарифної політики невпинно наближає їх до банкрутства, поглиблюючи наявну в масштабах всієї України кризу.

Слід пам’ятати, що ріст цін на електроенергію тягне за собою здорожчання інших послуги і товарів для населення, купівельна спроможність якого значно впала, вже не кажучи про людей, які залишились без домівок і роботи.

Враховуючи вказане, з метою забезпечення ефективного функціонування ринків у сферах енергетики і комунальних послуг, забезпечення захисту прав споживачів даних послуг щодо їх отримання за обґрунтованими цінами, задля сталого функціонування комунальних підприємств-надавачів житлово-комунальних послуг, закликаємо Вас як органи законодавчої та виконавчої влади вжити належних заходів реагування: забезпечити в повному обсязі компенсацію з державного бюджету різниці в тарифах, в тому числі в сфері надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення або встановити мораторій на підвищення цін на електроенергію.

 

Секретар міської ради                                            Світлана ФЕДОРЧУК