ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідачі:


Калюжнюк Людмила Ростиславівна

Рішення:

Прийнято

Скликання:

VIII

Вид:

В цілому

Номер:

2592

Дата реєстрації:

21.08.2025

Проголосовано:

04.09.2025 14:01:33

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    5
  • Не підтримали
    0
  • Утримались
    0
  • Не голосували
    0
  • Відсутні
    2

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ

ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 2592

Текст:



Про розгляд пропозиції стосовно



перегляду ставок податку на нерухоме



майно, відмінне від земельної ділянки,



до розмірів, які діяли на момент введення



карантинних заходів (COVID-19)



Розглянувши пропозиції та рекомендації, викладені в Аудиторському звіті за результатами державного фінансового аудиту бюджету Славутської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.12.2024 року №20-8/4 від 14.07.2025 проведеним Західним офісом Держаудитслужби Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області, щодо розгляду пропозицій стосовно перегляду ставок податку на майно, відмінне від земельної ділянки, до розмірів, які діяли на момент введення карантинних заходів (COVID-19), беручи до уваги пояснювальну записку начальника фінансового управління Юлії ДОЛІШНОЇ від 20.08.2025 №541/04-33 (додається), керуючись пунктами 266.5, 266.4 статті 266, підпунктом 69.34 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України та статтями 2, 10, 20, 25, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада ВИРІШИЛА:




  1. Інформацію, викладену в Аудиторському звіті за результатами державного фінансового аудиту бюджету Славутської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.12.2024 року №20-8/4 від 14.07.2025, у частині можливості перегляду ставок податку на майно, відмінне від земельної ділянки, до розмірів, які діяли на момент введення карантинних заходів (COVID-19), прийняти до відома.



2. Відкласти питання можливого перегляду ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, до розмірів, які діяли на момент введення карантинних заходів (COVID-19), затверджених рішенням сесії від 25 червня 2021 року № 3-7/2021 «Про встановлення ставок та пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Славутської міської територіальної громади з 2022 року», на термін дії воєнного стану в Україні запровадженого Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IХ, та не пізніше ніж протягом шести місяців після його припинення або скасування відповідно до статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (№389-VIII).



2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань планування, бюджету і фінансів, соціально-економічного розвитку, інвестицій та регуляторної політики (Руслан БРОНІЧ) та постійну комісію з питань житлово-комунального господарства, розвитку підприємництва, екології, будівництва, благоустрою та транспорту (Юрій ГАЛІЙ), а організацію його виконання - на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Сергія МИКУЛЬСЬКОГО.



Міський головаВасиль СИДОР









Першому заступнику міського голови



з питань діяльності виконавчих органів ради



Сергію МИКУЛЬСЬКОМУ



Начальника фінансового управління



Юлії ДОЛІШНОЇ



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА



На виконання пунктів 2.1, 2.2. рішення Славутської міської ради від 01.08.2025 №36-49/2025 «Про розгляд пропозицій та рекомендацій, наданих за результатом проведеного державного фінансового аудиту бюджету Славутської міської територіальної громади за період з 01.01.2021 по 31.12.2024 року» й пункту 2 додатку до цього рішення повідомляю наступне.



Мною, начальником фінансового управління Ю. Долішною, разом із фахівцями відділу доходів фінансового управління виконавчого комітету Славутської міської ради, з урахуванням результатів аудиторського дослідження та фактичної економічної ситуації в країні і у нашому регіоні була детально опрацьована пропозиція аудиторської служби стосовно відновлення ставок податку на майно, відмінного від земельної ділянки, до розмірів, що діяли до введення карантинних заходів.



Варто зазначити, що дійсно у 2021 році рішенням міської ради ставки податку на окремі види будівель і споруд були знижені майже вдвічі. Основною причиною перегляду ставок стала значна кількість письмових і усних звернень суб’єктів господарювання та депутатів міської ради щодо зменшення податкового навантаження у зв’язку із погіршенням економічної ситуації, спричиненої карантинними обмеженнями для запобігання поширенню COVID-19 та з урахуванням приведення ставок до середньо обласних. На той момент ставки цього податку у нашій громаді були одними з найвищих в області та суттєво перевищували рівень ставок у містах обласного значення.



З огляду на це, у березні–квітні 2021 року відбулися робочі наради у виконавчому комітеті міськради, обговорення на засіданнях комісій Славутської міської ради, а також громадські слухання (2 червня 2021 року). Розглядалося кілька варіантів ставок — від 1% до 0,8% від мінімальної заробітної плати за 1 м². За підсумками роботи постійних комісій та з урахуванням позиції депутатів і рекомендацій профільної комісії, 25 червня 2021 року міська рада ухвалила рішення про встановлення ставок на рівні 0,8% для окремих категорій будівель.



Після означеного, середній розмір ставок по нашій громаді став відповідати середньо обласному розміру. Це рішення було ухвалене як антикризове, у відповідь на реальні виклики для бізнесу та населення, і мало на меті підтримати економічну активність громади у складний період. І хоча офіційно карантин було скасовано 30 червня 2023 року (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №651), однак наша громада, як і уся Україна, опинилася у нових надзвичайних умовах, пов’язаних з воєнним станом, загальним падінням ділової активності, зменшенням інвестицій в економіку та міграційними процесами.



Висновок: Таким чином збереження поточного рівня ставок є економічно обґрунтованим, соціально відповідальним, яке в нинішніх умовах цілком відповідає інтересам громади.



З юридичної точки зору реалізувати пропозицію аудиторів можливо, проте, на наш погляд, у даний момент є такі ризики:




  • Значна частина фізичних осіб переживає наслідки втрати роботи або зменшення доходів. Для підприємств, особливо малого та середнього бізнесу, характерне скорочення виробництва, зменшення обсягів реалізації й проблеми з постачанням сировини і матеріалів та збутом готової продукції. Підвищення податкового навантаження в цей момент може спричинити не лише зростання податкової заборгованості, а й закриття частини суб’єктів господарювання або й змусити бізнес переносити свої потужності туди, де умови більш вигідніші (слабше податкове навантаження).

  • Деякі об’єкти нерухомості фактично не експлуатуються або використовуються з мінімальним навантаженням.

  • Податкові ставки є важливим інструментом підтримки економіки громади. Збереження знижених ставок у нинішніх умовах є сигналом для населення та бізнесу, що міська влада розуміє їхні труднощі та готова підтримувати їх у кризовий період.

  • Повернення ставок до докарантинного рівня створить ефект раптовості та непередбачуваності податкової політики, що негативно позначиться на довірі платників і може зменшити їхню готовність виконувати податкові зобов’язання. Натомість поступове підвищення після завершення воєнного стану і стабілізації ситуації, дозволить уникнути різкого фінансового навантаження та збереже платоспроможність громади.

  • Варто підмітити, що зростання надходжень податку на майно у 2023 – 2025 роках відбулося переважно за рахунок збільшення мінімальної заробітної плати. Це означає, що навіть без підвищення ставок бюджет отримує додаткові кошти.

  • Згідно з вимогами Податкового кодексу України, рішення про встановлення або зміну ставок місцевих податків має бути прийняте та офіційно оприлюднене не пізніше 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому ці ставки застосовуватимуться. На поточний момент цей строк вже минув, що робить технічно неможливим застосування нових ставок у 2026 році. Тому якщо рада прийме відповідне рішення, то реалізувати його можна буде лише з 2027 року.



Разом з тим нагадуємо, що лише 26 червня 2025 року було прийняте у новій редакції рішення Славутської міської ради за № 09-48/2028 «Про встановлення ставок та пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Славутської міської громади з 2026 року».



Пропозиція: Зважаючи на вище наведені обставини вважаємо, що до завершення війни відновлення ставок податку на майно, відмінного від земельної ділянки, є вкрай складною проблемою. Пропонуємо, наразі, залишити чинні ставки й повернутися до питання їх підвищення через півроку опісля завершення воєнного стану, коли економічна ситуація в країні почне стабілізуватися.



20.08.2025



Начальник фінансового управлінняЮлія ДОЛІШНА